فعالیت ۵۶ شرکت‌دانش‌بنیان در بخش معدن و صنایع معدنی

رییس مرکز نوآوری ایمینو گفت: در سال‌های گذشته حرکت بخش معدن و صنایع معدنی کشورمان به سمت فناوری به دلیل وجود انرژی و مواد معدنی ارزان، همچنین ساختار سنتی بخش کند بوده است و فقط ۵۶ شرکت‌دانش‌بنیان در این بخش فعالند.

به گزارش معدن تی وی به نقل از ایرناحسین منصوری در جریان برگزاری رویداد کارشناسی و تجاری‌سازی استارتاپ‌های برگزیده جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین بخش معدن و صنایع معدنی (اینوماین۳)، افزود: اکنون ۵۶ شرکت‌دانش‌بنیان در بخش معدن و صنایع معدنی فعالند و برآورد می‌شود تا ۳۵۰ شرکت نیز بتوانند کمک حال این بخش باشند.

به گفته وی، در جهان در بین بیش از ۱.۱ میلیون استارتاپ، تنها ۹۵۶ استارتاپ معدنی فعالند و در کشورمان نیز تاکنون به دلیل وجود انرژی و مواد معدنی ارزان، همچنین ساختار سنتی بخش، حرکت به سمت فناوری کند بوده است.

مجری طرح ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی با اشاره به رویداد امروز، خاطرنشان‌کرد: پس از برگزاری موفقیت‌آمیز جشنواره اینوماین۳ در آبان‌ماه پارسال، از بین حدود ۱۴۰ ایده راه یافته به این رویداد ۱۱ ایده برگزیده و برتر انتخاب شدند.

وی بیان‌داشت: امروز و در جریان برگزاری این رویداد، ۱۱ ایده یاد شده حضور دارند که به ارائه مجدد خود با حضور کارشناسان بخش می پردازند و در سه سطح TRL۱ تا TRL۳ (چهار ایده)، TRL۴‌تا TRL۶ (چهار ایده) و TRL۷ تا TRL۹ (سه ایده) تقسیم بندی شدند.

منصوری گفت: ‌این ایده‌ها و صاحبان آنها باید دوره‌های پیش‌شتابدهی را بگذرانند تا پس از مشخص شدن اینکه استارتاپ هستند، از نظر توسعه بازار یا سرمایه‌گذاری مورد حمایت قرار بگیرند.

حرکت به سمت فناوری در بخش معدن کند است/ فعالیت ۵۶ شرکت‌دانش‌بنیان در بخش معدن و صنایع معدنی

وی تصریح‌کرد: وظیفه ایمینو کمک به استارتاپ‌ها از ایده تا کسب و کار است و در این زمینه با در اختیار قرار دادن مشاوران و ارائه آموزش‌های مدیریت و کسب و کار به یاری آنها خواهد شتافت.

مجری طرح ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی یادآور شد: ایده‌هایی که در سطح TRL۱ تا TRL۳ دسته‌بندی شده‌اند، مطابق تفاهم‌نامه ایمینو با پارک‌های علم و فناوری، زیر چتر حمایتی این پارک‌ها قرار خواهند گرفت تا به TRL۴‌تبدیل شوند. ضمن اینکه از ۵۰ میلیون تومان پرداخت نقدی از سوی ایمینو برخوردار می‌شوند.

وی ادامه‌داد: ایده‌های دسته‌بندی شده در سطح TRL۴‌تا TRL۶ ضمن برخوردار شدن از حمایت مالی تا ۱۵۰ میلیون تومان برای نیازهای کارگاهی و آزمایشگاهی، تا ۲۰۰ میلیون تومان نیز از پرداخت نقدی بهره‌مند می‌شوند که از منابع ایمینو پرداخت می‌شود.

رییس مرکز نوآوری ایمینو اضافه‌کرد: این‌ ایده‌ها تا ۶ ماه تحت حمایت ایمینو هستتند تا مدل کسب و کارشان مشخص شود و حتی برایشان خلق بازار خواهیم کرد تا زمانی که وارد بازار می‌شوند مشتری داشته باشند.

وی اظهار داشت: ایده‌های دسته‌بندی شده در سطح TRL۷ تا TRL۹ نیازمند توسعه بازار یا سرمایه‌گذاری هستند که در این زمینه‌ها مورد کمک قرار خواهند گرفت، همچنین ایمینو به تسهیلگری و شبکه‌سازی برای آنها خواهد پرداخت.

منصوری افزود: این ایده‌ها همچنین به سمت شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی، VC ها (صندوق‌های پژوهش و فناوری)‌ یا CVCها (شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر) سوق داده خواهند شد.

وی گفت: ایمینو از ابتدای افتتاح در شهریور ۹۹ تا پایان پارسال توانسته بود ۱۱ استارتاپ بخش معدن و صنایع معدنی را از خدمات خود بهره‌مند کند و در سال جاری ۱۶ استارتاپ را در برنامه داریم که امروز و طی همین رویداد نیز ۱۱ ایده مورد واکاوی قرار می‌گیرند تا شاید بتوانند از خدمات ایمینو برخوردار شوند.

مجری طرح ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی خاطرنشان‌کرد: از ۱۱ استارتاپ یاد شده، ۲ مورد آنها در زمینه‌های لیچینگ مس و جمع آوری داده‌ها در زنجیره‌های مختلف بخش معدن و صنایع معدنی موفق به ورود به بازار شدند که به‌طور قطع در کمک به توسعه این بخش موثر بوده‌اند.

ایمینو مرکز جذب و ساماندهی استارت‌آپ‌های معدنی و صنایع معدنی کشور است که ماموریت دارد با شناسایی ایده‌های نو در این بخش و حمایت از صاحبان اندیشه به اقتصادی کردن این ایده‌ها کمک کند.

(بازدید ۲۴ بار, بازدیدهای امروز ۱ )

دیدگاه خود را وارد نماید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *